De Route du Soleil, maar dan net even anders - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annemarie - WaarBenJij.nu De Route du Soleil, maar dan net even anders - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annemarie - WaarBenJij.nu

De Route du Soleil, maar dan net even anders

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

15 December 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

“Joehoe, volgens mij zijn we er!” gil ik naar rechts in de nachtbus naar Hue. Eigenlijk horen we te slapen, maar dat wil niet echt lukken met een buschauffeur die Super Mario adoreert. Het personeel vindt het bovendien zonde dat de tussenpaden in de volgeboekte bus onbenut blijven, dus de rijstzakken blijven maar binnenstromen. In de verte, ergens achter de metersdikke bunker om me heen, hoor ik Leonie juichen. We barsten in lachen uit. We hebben het weer overleefd!

In Hue regent het en we zijn nog steeds tot op het bot onderkoeld na onze avonturen in het noorden van Vietnam. We houden daarom een theemarathon, spelen een potje pool ( het hele barpersoneel rukt uit om getuige te kunnen zijn van ons bovendrijvende talent ), we maken een superdeal voor een dagtocht en gaan eten in een voor ons heel sjiek restaurant – een stoffen servet op schoot in plaats van toiletpapier met roze pandaatjes, bij elkaar passend bestek en stemmige muziek in plaats van hysterisch krijsende plaatselijke sterren. De wolken trekken de volgende dag een beetje weg en Hue blijkt met zijn enorme citadel, majestueuze keizerlijke graftombes en de Perfume River zeker de moeite waard.

Genoeg natuur en cultuur! Kleding op maat-mekka Hoi An is de droom van elke shoplustige vrouw en ook wij worden aangestoken door het virus. ‘Kijken, kijken, niet kopen’ denk ik eerst nog, maar uiteindelijk zwicht ik toch. Leonie heeft voor haar baan een pak nodig en ineens hebben we een agenda, boordevol afspraken bij kleermakers. We maken ons dagenlang druk over uitermate belangrijke zaken: een verkeerd zittende naad, het aantal knopen in een jasje of het perfecte borduurseltje.

In een restaurantje in Hoi An ontmoeten we heel toevallig Mr Phong, een Vietnamees die toertjes organiseert naar zijn dorp, een paar kilometer verderop. We springen achterop de motorbike en het wordt een geweldige dag. Mr Phong vertelt in zijn huiskamer over zijn persoonlijke ervaringen met de oorlog en het communistische regime (dat nog steeds grote invloed uitoefent op het land), laat ons kennismaken met prominente dorpsbewoners als de openluchtkapper, de toekomstvoorspeller en de varkensboer en neemt ons mee naar een tabaksfabriek en de rijstwijnbrouwerij.

Onze talloze smeekbedes krijgen eindelijk gehoor. In Nha Trang verdwijnen de wolken langzaam en we kunnen zelfs pootje baden in de Pacific. Uitgeput van alweer een nachtbus hebben we alleen maar zin in stom niksdoen, dus besluiten we een modderbad te nemen bij de plaatselijke hotsprings. Na een koude douche plonsen we gewapend met kleine zandbakemmertjes in een geelbruin poeltje. Helaas is de zon snel verdwenen en kan de modder niet opdrogen, maar we gaan gewoon vrolijk verder en werken het schema (badderen, douchen, hogedrukspuit, watervalletje en peuterbad) nauwgezet af.

Helemaal fris en fruitig maken we de volgende dag een boottrip langs nabijgelegen eilandjes. Onderweg is er een internationale karaoke met maar één mogelijke winnares: een Russische dikke aangeschoten prima donna die, gehuld in een bikini en een steeds afvallende pareo, al dansend en springend nationale liederen vertolkt.

Koud wordt het niet meer in Vietnam. In Mui Ne wanen we ons zelfs in de Sahara. Met een jeep gaan we naar de witte en gele zandduinen en bivakkeren uren op het strand, waar tientallen kitesurfers de golven trotseren. We vergeten de tijd en verbranden ‘een beetje’. Gehavend, maar heerlijk relaxt nemen we afscheid van Mui Ne en vertrekken naar Saigon.

In Saigon wordt opnieuw duidelijk wat voor gruwelijkheden hier in oorlog hebben plaatsgevonden. We bezoeken de Cu Chi-tunnels, een ingenieus, 250 meter lang netwerk van ondergrondse tunnels, aangelegd door de communistische Noord-Vietnamezen. De tunnels zijn zelfs voorzien van keukens en wapenwerkplaatsen en overal zitten geheime uitgangen waardoor verrassingsaanvallen mogelijk waren. Een gedeelte van de tunnels is speciaal voor westerlingen geopend en verhoogd van een halve meter naar een meter, maar we houden het maar een paar minuten uit. Het is bijna niet voor te stellen dat de Noord-Vietnamezen hier soms wekenlang bivakkeerden. Onze gids is overduidelijk gecharmeerd van het communisme en vertelt vol trots over de absurde vallen die de Noord-Vietnamezen uitzetten. Terug in Saigon bezoeken we onder andere het oorlogsmuseum. Een nogal gekleurd museum, dat enkel aandacht besteedt aan de misdaden van het Amerikaanse leger.

We hebben wel weer zin in een paar dagen dobberen over de Aziatische wateren en besluiten met de boot Cambodja binnen te gaan. Op naar een nieuw land en terug naar onze oude vertrouwde rivier, de Mekong!

• 15 December 2009 - 06:58

Rosa:

Ha Annemarie.
    Wat een mooi verhaal en wat maken jullie veel mee. Geniet nog van de laatste paar daagjes en een goede terugreis. Je bent altijd welkom in Twente.
    Gr Bennie en Rosa

• 15 December 2009 - 07:07

Sietske:

Hey Annemarie,

Mooi land, maar minder mooie geschiedenis he! Blij dat het betere weer eindelijk is teruggekeerd bij jullie. Hier begint het winter te worden: het vriest!Veel plezier in Cambodja en Leonie over een aantal dagen een goede reis huiswaarts!

Liefs,
    Sietske

• 15 December 2009 - 07:19

Ilse:

Hey,

Klinkt allemaal weer fantastisch. Wel lekker dat het weer wat beter wordt. Nou hier is het koud dus bereid je maar vast voor. Misschien kan je als je terug bent wel meteen de schaatsen onder binden. Geniet nog van je laatste weekje en ik hoop dat we snel een date kunnen plannen als je weer terug bent!

Liefs,
    Ilse

• 15 December 2009 - 08:10

Bep:

Fijn dat je zo geniet. Wat een andere wereld! Het zal wel wennen zijn straks zonder Leonie. Geniet van de warmte, hier is alles wit van de rijp en is het erg koud. Ik voel ook wel iets voor zo'n modderbadje. Fijne tijd in Cambodja.

• 15 December 2009 - 08:15

Bep:

Hallo Annemarie leuk weer een nieuw bericht van je te lezen, fijn dat je zo geniet. Wat een andere wereld. Het zal wel wennen zijn straks zonder Leonie? jullie trekken al een tijdje met elkaar op. Ook lekker warm, hier is alles wit van de rijp en is het erg koud, ik voel ook wel iets voor zo'n lekker modderbadje. Fijne tijd in Cambodja. Liefs Bep

• 15 December 2009 - 08:43

Maaike:

HE Annemarie,

Wat een ervaringingen weer. Leuk dat jullie mee mochten met Mr Phong!

Je wil niet weten hoe koud het is geworden hier, brrrrr.....

Dus geniet maar van het warme weer daar.

• 15 December 2009 - 11:06

Marinka:

Hai hai,

Wat een leuk verhaal weer!! Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Genier er nog lekker van :-)

Liefs Marinka

• 15 December 2009 - 12:26

Opa En Oma:

hoi annemarie en leonie.

Wat lees ik in het opschrift Ännemarie gaat naar Nederland" ? Zal wel betekenen Leonie gaat naar Nederland of ben je van plan naar huis te komen?
    Mooi verslag over al jullie belevenissen en de foto's zijn ook leuk.
    Hier is het koud en in Friesland wordt al op landijs geschaatst!
    Nog veel plezier samen en Leonie straks een goede thuisreis.
    Liefs Opa en Oma

• 15 December 2009 - 18:37

Tera:

Ik begrijp d'r ook niks van, kom je al weer terug? Zou wel gezellig zijn :)

• 22 December 2009 - 22:16

Elsbeth:

Hola chica!

Ben je inmiddels in Sydney?

Ik zeg tijd voor een update of email!

Besos
    Elsbeth